-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36082 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

شكل مرگ نزد مؤمن و غير مؤمن چگونه است؟

مرگ براي مؤمن و غير مؤمن دو صورت متفاوت دارد. قرآن مجيد در مورد قبض روح كافران مي فرمايد: اي كاش مي ديدي آن وقتي را كه ستمكاران در سكرات مرگ فرو رفته و غوطه مي خورند و فرشتگان قبض روح دست هاي خود را براي ربودن جان آن ها باز كرده و به آن ها به اين كلمات خطاب مي كنند: خارج كنيد جان هاي خود را! امروز است كه در مقابل گفتار غير عادلانه اي كه دربارة خدا گفته ايد، به عذاب سختي كه جان شما را ذليل و حقير و پست گرداند، جزا داده خواهيد شد.[15]

در جاي ديگر مي فرمايد: چگونه است آن گاه كه فرشتگان جانسان را مي گيرند، در حالي كه به صورت و پشت آنان مي زنند.[16]

اما در مقابل قرآن مجيد براي صالحان و مؤمنان مرگي آسان لحاظ كرده است : پرهيزكاران كساني هستند كه فرشتگان جان آنان را در حالي كه پاك و پاكيزه اند مي گيرند و به آنان مي گويند درود بر شما.[17]

در روايت است كه ابراهيم خليل الله (ع) به ملك الموت گفت: آيا مي تواني با آن صورتي كه روح فاجر را قبض مي كني، خودت را به من بنمايي؟ ملك الموت عرض كرد: تو طاقت و تحمل اين را نداري. حضرت ابراهيم فرمود: بلي دارم. ملك الموت عرض كرد: صورت خود را از من بگردان و سپس مرا ببين. او ناگهان مرد سياه چهره اي را با موهاي راست شده و بوي متعفن و با لباس هاي سياه ديد كه از دهان و بيني او دود و آتش زبانه مي كشد. ابراهيم(ع) با ديدن اين صحنه غش كرده و سپس به هوش آمد و فرمود: اگر شخص فاجر در هنگام مرگ غير از اين منظره را از عذاب و شدت نبيند، براي او كافي است.[18]

دليل اين اختلاف آن است كه ملك الموت مانند آيينه، صاف و روشن بوده و خودبين و خود نما نيست، بلكه غير نما است و در مقابل روح هر شخص محتضري واقع شود، عكس كمالات يا زشتي هاي او در فرشتگان پيدا مي شود.[19]

[15] انعام (6) آية 93 و 94.

[16] محمد (47) آية 27.

[17] نحل (16) آية27.

[18] بحارالانوار، ج 6، ص 143.

[19] حسيني تهراني، معاد شناسي،ج 1، ص 241.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.